Opel Omega


Idź do treści

Omega BFL

Historia Omegi

Historia Opla Omegi

Opel Omega BFL

Po pięciu latach produkcji Omegi B przyszedł czas na zmiany. Następca, w pełnym tego słowa znaczeniu, nie był gotowy i nie było wiadomo było czy wogóle będzie więc zdecydowano się na lifting. Był on jednak tak duży, że niektórzy odmłodzoną Omegę nazywają Omegą C.

10.09.1999 roku z bram fabryki wyjechała pierwsza Omega BFL.

Opel Omega BFL sedan


Z 8.000 części z których składała się Omega B przeprojektowano około 3.000. Główną techniczną zmianą było podwozie DSA które zostało poprawione i dostrojone. Jednak dla zwykłego użytkownika bardziej zauważalne były zmiany które zaszły w nadwoziu i wnętrzu pojazdu.

Na zewnątrz nowej Omegi w porównaniu do poprzedniczki zmieniono m.in.:

Przedni zderzak - nowy zderzak był bardziej wysunięty do przodu. Również halogeny zostały zmienione

Reflektory - są one troche węższe niż montowane w Omedze B.

Maska - w związku ze zmienionymi reflektorami również maska uległa pewnym modyfikacjom. Atrapa chłodnicy została w nią tak wkomponowana że podnosiła sie razem z maską. Również dysze spryskiwaczy zostały przeniesione i w nowej Omedze zostały umieszczone we wnęce przy wycieraczkach.

Lusterka boczne - został zmieniony ich kształt, nowe są węższe. Drzwi w zasadzie nie uległy zmianie poza listwami ozdobnymi które miały trochę inny kształt i były lakierowane pod kolor nadwozia.

Opel Omega BFL i B - porównanie przodów


Tylna klapa - został zmieniony jej kształt oraz zamek tylnej klapy i teraz za jej otwieranie odpowiada elektromagnes. Można go było otwierać pilotem umieszczonym w kluczyku. Zostały również przeprojektowane światła, nowe są większe. W związku ze zmianą rozmiarów tylnych lamp również rozmiar lamp w błotnikach uległ zmianie.

Opel Omega BFL i B - porównanie tyłów


Największe zmiany zaszły jednak we wnętrzu. Zmieniono lub przeprojektowano prawie wszystkie elementy poczynając od kształtu deski rozdzielczej poprzez konsolę środkową wraz z tunelem pomiędzy fotelami, fotele, tapicerkę drzwi na kierownicy kończąc.

Opel Omega B i BFL - porównanie wnętrza


Najbardziej rzucającymi się w oczy zmianami jest zintegrowanie konsoli środkowej w której zawitało radio o rozmiarze 2-DIN i nowy panel klimatyzacji. Przyciski sterowania szybami zniknęły z konsoli środkowej i przewędrowały na drzwi kierowcy. W topowych wersjach był również montowany kolorowy wyświetlacz który m.in. obsługiwał nawigację.

Opel Omega BFL - wnętrze z kolorowym wyświetlaczem


Nowa Omega zyskała na nowoczesności, stała się samochodem jeszcze bardziej eleganckim i luksusowym. Znów zaczęła być samochodem który mógł radzić sobie z konkurencją ze strony Mercedesa czy Audi.

Od roku modelowego 2001 Opel zaczął montować w Omedze ulepszone silniki o pojemnościach 2,2 litra/144 KM (Z22SE), 2,6 litra/180 KM (Y26SE) i 3,2 litra/218 KM (Y32SE). Zastąpiły one silniki do tej pory montowane w Omedze o pojemnościach i mocach odpowiednio 2,0/136 KM, 2,5/170 KM i 3,0/211 KM. Rozpoczęto również montowanie nowej pompy wspomagania kierownicy, o zwiększonej wartości przepływu oleju co pozwoliło na lepsze i łatwiejsze reakcję kierownicą.

W 2001 rolę flagowego okrętu floty Opla miała przejąć Omega V8. Niestety, produkcję odwołano zaledwie tydzień przed planowanym startem. Szkoda, bo osiągi zapowiadały się imponująco. Prędkość maksymalna, elektronicznie ograniczona do 250 km/h osiągana miała być przy pomocy 310-konnego silnika V8 o pojemności 5,7 litra a przyspieszać od 0 do 100 km/h auto miało w mniej niż 7 sekund. Silnik ten miał zawitać zarówno pod maską sedana jak i kombi.

Wygląd zewnętrzny w wersji sedan nie zmienił się prawie wcale, zaś w wersji kombi rozstaw osi został nieznacznie wydłużony i powiększono przednie reflektory.

Opel Omega V8 sedan


Opel Omega V8 kombi

Opel Omega V8 - komora silnika


Omega V8 miała odebrać najbogatszych klientów Mercedesowi i Audi, firmom które stale rozwijały swoje samochody i szybko przerosły Opla w produkcji luksusowych limuzyn. Omega V8 miała oferować luksus za niższą cenę i osiągi nie gorsze niż konkurencja. Chciała również przyciągnąć do siebie gadżetami m.in. bardzo rozbudowaną instalacją multimedialną montowaną w topowych wersjach V8 nazwanych przez Opla V8.COM.

Opel Omega V8.COM - wnętrze


Opel Omega V8.COM - wnętrze


Opel Omega V8.COM - wnętrze


Opel Omega V8.COM - znaczek


Nieoficjalnie wiadomo że powstało około 30 egzemplarzy Omegi V8 ale żaden nie został sprzedany i są one przechowywane w fabrycznym magazynie.

25 czerwca 2003 roku z fabryki w Rüsselsheim wyjechała ostatnia Omega. Był to srebrny sedan z silnikiem o pojemności 3,2 V6 i mocy 218 KM. Łącznie wyprodukowano 797.011 sztuk Omegi w wersji BFL. Omegę miał zastąpić Opel Signum ale klientom nie przypadł on do gustu chociażby z powodu że nadwozie typu hathback nie kojarzyło się z luksusową limuzyną a raczej z klasą niższą.

Opel Signum


Co jakiś czas Opel informuje o chęci produkcji następcy Omegi. Ostatnie informacje mówią że następca zostanie wprowadzony ok. 2014-2015 roku.


Powrót do treści | Wróć do menu głównego